Svar: Mad og sutteflaske - 6 mdr.

14. april 2022

Alder:
6 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at din dreng er blevet interesseret i rigtig mad og også gerne drikker vand af kop. Det skal du udnytte for jo mere forskelligt, du kan servere for ham, jo bedre er det. Det er med til at forebygge kræsenhed senere hen, hvis han nu og de næste måneder frem gradvist tilbydes mere og mere varieret familiemad.

Og i takt med at indtaget af rigtig mad sættes op, så vil antallet af flasker naturligt blive sat ned. Når det er sagt, så har han dog stadig behov for at få sin erstatning, og det vil derfor være rigtig godt, hvis du kan forsøge at lave en dagsrytme, hvor han tilbydes skemad, mad i hånden og vand af kop, når han vågner af en lur - og så tilbydes flasken før han puttes. På den måde giver du bedst plads i maven til både skemad og mælk.

Samtidig vil det være rigtig godt, at du holder mængden af skemad på et niveau, som stadig giver plads i maven til mælken. Det vil sige, at det er bedre, at du f.eks. giver ham ¾ dl. grød eller mos, og han så efterfølgende tager imod sin flaske, end at du giver ham 1.5 dl. skemad, og han så afviser flasken. Det er en svær balance at finde, men prøv:)

Han skal tilbydes vand til alle måltider, så han sammen med grød og mos får vand af kop ved siden af. Derudover må han også gerne tilbydes vand som tørstslukker imellem måltiderne, hvis du tænker, at han godt kan være tørstig. Og så skal han tilbydes flaske, og hvor mange flasker han har behov for varierer. Jeg ved ikke, hvor hyppigt du tilbyder ham flaske nu, og hvor mange flasker han får i døgnet, men hvis du f.eks. kan få ham til at drikke 5 flasker, så vil det være super godt. Det kunne f.eks. være tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, aften og så en drømmeflaske sen aften eller først på natten.

Det er vigtigt, at du også laver hans grød og mos med modermælkserstatning, så maden energiberiges ekstra den vej igennem, og så han også får mælk på denne måde.

Derudover kan du prøve at skifte til en anden type erstatning, da de smager lidt forskelligt alt efter, hvilken producent du vælger. Du kan også prøve at variere temperaturen af modermælkserstatning, måske vil han hellere drikke kold mme af en kop, før han f.eks. puttes til sin middagslur, og det må han også gerne. En mulighed er også, at du udskifter et par af flaskerne med vælling, som nogle børn synes smager rigtig godt. Du kan f.eks. prøve at give ham en flaske vælling før middagsluren, eller han kan få vælling om aftenen. Efter at have været væk fra det danske marked, så er vælling nu tilbage på hylderne - Semper laver og sælger igen majsvælling.

Det er rigtig godt, at du give ham mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte på, gumle og gnaske sig igennem. Det er med til at styrke ham mundmotorisk og rigtig god træning, og samtidig giver det en ny fornemmelse for smag og konsistens, samtidig med at han får en følelse af at ...

Annonce

... kunne selv. Du skal dog være meget opmærksom, når han har fået tænder, for han får meget let bidt et stykke af, som kan sætte sig fast i halsen.

Derfor er det vigtigt, at du giver ham blød frugt og bløde grøntsager. Det kan være f.eks. appelsinbåde, som han kan sidde og sutte saften ud af, eller du kan sidde og holde et stykke moden melon, som han så sidder og sutter og gnasker i. Du kan koge f.eks. broccolihoveder, eller du kan give ham bagte kartoffelbåde fra ovnen, som han kan sidde med. Han skal altid være under opsyn, og du skal med det samme kunne reagere, hvis han pludselig får bidt for stort et stykke af. Hårde frugtbåde som æblebåde, eller frugt med skræl eller rå gulerod må han ikke få.

Du kan også købe en frugt feeder, frugtnet, frugtsut, og hvad de nu hedder, som er en lille beholder, du kan komme frugt og kogte grøntsager i, og så kan han sidde og sutte på det - men uden at få stykker i munden. Det giver naturligt ikke helt samme træning, som at sidde med maden direkte i hånden, men det er bedre end ingenting, og det vil naturligt også give ham en vis øvelse, ligesom det er vigtigt at anerkende hans lyst til at spise selv og prøve selv.

Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som jeg tænker, at den kunne se ud nu:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med kogte broccolistykker, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15-16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes evt. til en powernap, måske springes den over

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres igen med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet kan naturligt variere lidt efter, hvorvidt han har sovet to eller tre lure i løbet af dagen

Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske og sover videre

Som du kan se, så har jeg i denne dagsplan givet plads til 5 flasker, samtidig er planen lavet sådan, at han får skemad og vand af kop først - og så tilbydes flaske efterfølgende i forbindelse med, at han skal puttes og sove.

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej - og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem maden fra nu og indtil 18 måneders alderen, der er dagsplaner, opskrifter, og du kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - den er fra 2021 (3. udg. 3. opl 2021)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god appetit! Og god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor